VITAMIN C – Saveznik vašeg imuniteta

Lijek za prehladu ne postoji – njeno liječenje je simptomatsko, što znači da  treba „odležati“. No, tko ima vremena ležati? Upravo zato, prehladu vrlo često ignoriramo i jednostavno je „prehodamo“, zbog čega se može dogoditi da oporavak traje duže ili da nam se prehlada uporno nastavlja vraćati. Kada naš imunitet oslabi ili kada smo bolesni, preporučuje se dodatan unos vitamina C. No, znate li zašto?

Vitamin C, poznat i kao askorbinska kiselina, je vitamin topiv u vodi, koji doprinosi nizu funkcija u našem organizmu, kao što je normalno stvaranje kolagena za normalnu funkciju desni, hrskavice, zubi, kostiju, krvnih žila i kože, povećava apsorpciju željeza i djeluje kao antioksidans, a također doprinosi i normalnoj funkciji imunološkog sustava.

Njegovo djelovanje na imunitet danas  je dokazano prepoznato; vitamin C je visoko koncentriran u leukocitima i brzo se troši kada dođe do infekcije. Vitamin C štiti od oštećenja koja uzrokuju kisikovi radikali, povećava kapacitet T-stanica, povećava aktivnost prirodnih stanica ubojica, te smanjuje učinke histaminika na leukocite.

Ako smo prehlađeni, dodatno uzimanje vitamina C smanjit će ozbiljnost i trajanje prehlade, s obzirom da vitamin C utječe na različite komponente imunološkog odgovora i ima antivirusna svojstva. Povećan unos vitamina C koristan je kod niza različitih skupina ljudi izloženih riziku od infekcije; Primjerice, kod djece se imunološki sustav još uvijek razvija, zbog čega djeca od prehlade obolijevaju češće nego odrasli, a prehlade traju dulje, zbog čega je  adekvatan unos vitamina C važan.

Preporučena dnevna doza vitamina C je 75 mg, a s obzirom da je topiv u vodi, možemo ga unositi i više nego što organizmu treba – višak će se jednostavno izlučiti mokraćom. Međutim, s obzirom da organizam ne može sintetizirati vitamin C, odnosno „skladištiti“ ga, kao što je to slučaj s vitaminima topivima u mastima, potrebno ga je redovito unositi prehranom ili dodacima prehrani .  

Vitamin C se može pronaći u voću kao što je šumsko voće, šipak, marelice, kivi, mango, ananas, lubenica, dinja, šljiva, grožđe i jabuka, a osobito u citrusnom voću poput mandarina, naranči, grejpa i limuna. Iako je idealno vitamin C unositi hranom, sezonsko voće je slabije dostupno u zimskim mjesecima u godini, upravo kada traje i sezona gripe i prehlade, zbog čega je važno nadoknaditi nedostatak vitamina C uzimanjem dodataka prehrani.

 

L.HR.COM.02.2019.3133